Coronavirus heeft beperkt invloed op huizenmarkt

Voor de komst van het coronavirus was er vooral een oververhitte woningmarkt in Nederland. Wat voor effecten de huidige crisis op de huizenmarkt heeft, is nog ongewis. Rob Arts, commercieel directeur en beëdigd NVM-makelaar bij makelaarsgroep Vivantus, beredeneert waarom het effect van de pandemie voor woningverkopers en -kopers op termijn uiteindelijk zal meevallen.  

De afgelopen jaren, en met name de laatste kwartalen, had de berichtgeving over de huizenmarkteenzelfde boodschap: de markt is oververhit, de huizenprijzen stijgen en de disbalans tussen vraag en aanbod neemt toe. In het laatste kwartaal van 2019 was de transactieprijs met 8% toegenomen tot 326.000 euro. Deze toename was boven verwachting, na enkele kwartalen van afvlakkende groei. “Een gemiddelde potentiële koper kon in het laatste kwartaal van 2019 uit gemiddeld 2,8 woningen kiezen. Voor wie 160.000 tot 260.000 euro te besteden had, was dat in het grootste deel van het land zelfs minder dan 2 woningen! Begin 2020 meldde NVM nog meer krapte op de woningmarkt en steeds minder keuze voor ‘Jan Modaal’”, aldus Arts. 

Record hypotheekaanvragen

Inmiddels heeft het coronavirus toegeslagen en zien we nog geen noemenswaardige terugloop van verkoop- en koopaanvragen. “Er werd vorige week door de Hypotheekshop, onderdeel van Vivantus, zelfs een recordaantal hypotheekaanvragen genoteerd”. Arts was verrast dat starters en doorstromers daar een groot deel van bleken uit te maken en het grootste deel van de aanvragen hypotheekoversluitingen betrof. 52% meer ten opzichte van de week ervoor. “Wellicht onder invloed van mogelijke verwachte stijging van de hypotheekrente”, meent de commercieel directeur. “Ik verwacht eerlijk gezegd geen grote rentestijgingen, dus die angst kan ik wegnemen.” Nog opvallender vindt hij dat vorige week in Limburg en Brabant 15% meer verkoopopdrachten bij de makelaars van Vivantus binnenkwamen, dan in dezelfde periode vorig jaar. “Dat kan ik alleen maar verklaren doordat in deze regio het coronavirus langer aanwezig is dan in de rest van Nederland. Mensen zijn inmiddels gewend aan quarantaine en online bestaan. Ze hebben meer tijd gehad om rond te kijken naar andere huizen op de woningmarkt en zetten nu hun initiële verkoopintentie om in daden.” 

Angst niet realistisch

Arts hoopt niet dat de grote toeloop in de zuidelijke regio’s voortkomt uit angst voor dalende woningprijzen. “Dat is niet realistisch. De huizenprijzen zullen hooguit stabiliseren en als de crisis het hoofd is geboden, waarschijnlijk weer omhoog gaan. De verhouding vraag/aanbod is nog steeds uit balans en dat wordt niet beter, nu de bouw door de coronacrisis stagneert. Daarnaast zal de rente laag blijven en de overheid heeft diverse maatregelen aangekondigd om de economie sterk te houden. Dus voorlopig zal de woningmarkt geen nadelige gevolgen ondervinden omdat belangrijke factoren niet noemenswaardig veranderen.” Alleen als de coronacrisis erg lang duurt en het consumentenvertrouwen significant afneemt, verwacht Arts dat de crisis een negatieve invloed zal hebben op de huizenmarkt.  

Online alternatief

Vooralsnog merkt Arts op hoe veerkrachtig en creatief deze markt is. Zowel (ver)kopers als woonadviseurs passen zich razendsnel aan, aan het online leven. Arts: “Er is een duidelijke afname van fysieke bezichtigingen en afspraken. Maar interesse in verkoop of koop blijft. Makelaars en hypotheekadviseurs zijn op een digitale servicemodus overgegaan.” Bestaande digitale diensten van Vivantus zoals WhatsApp-contact en koopaktes digitaal tekenen zijn verder geoptimaliseerd en er zijn nieuwe digitale diensten toegevoegd. “We ontzorgen nu volledig digitaal als dat gewenst of verplicht is.” Afspraken en bezichtigingen gaan digitaal. Bij hypotheekadviseurs met beeldbellen, zodat de klant kan meekijken naar de gegevens op de laptop van de adviseur. De makelaar heeft WhatsApp en Facebook tot zijn beschikking voor afspraken op afstand, maar ook om via WhatsApp-video en Facebook Live bezichtigingen te doen. “We lopen met de laptop of de telefoon door het huis, terwijl we met de klant kunnen praten. Ook kan de potentiële koper op de website uitgebreide 360-graden-tours van woningen bekijken. Zowel aan- als verkopers zijn positief over deze alternatieve (eerste) bezichtigingen. Maar ook medewerkers, die het eerst spannend vonden, maken nu enthousiast gebruik van de online middelen. Ik ben trots om te zien hoe iedereen zijn schouders eronder zet en creativiteit gebruikt om de woningmarkt op gang te houden. Het is ook mooi te zien dat er in deze tijden van crisis een grote saamhorigheid ontstaat tussen klant en adviseur.” 

Kijktip: Vivantus bij Kassa over de coronacrisis en de woningmarkt: https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/530266

Vond je dit artikel nuttig?