De impact van het coronavirus op de makelaardij: een makelaar aan het woord

Het coronavirus heeft ook invloed op de makelaardij. Wil je weten hoe het er nu aan toe gaat in de makelaardij? Makelaar Noël Duineveld van Hoekstra en van Eck Makelaars vertelt je hier meer over.

Hoe is het om makelaar te zijn tijdens de coronacrisis?
“Ik vind het wel een beetje uitdagend. Je moet er toch de hele tijd opletten dat je voldoende afstand houdt, maar mensen houden er goed rekening mee dus dat gaat nu gelukkig heel goed. Aan het begin van de coronacrisis was het even wennen. In de eerste 2 weken werden alle afspraken afgezegd, maar dat gaat nu allemaal weer gewoon door”.

Merk je iets van de coronacrisis in je agenda?
“Nee, ik heb het zelfs drukker dan voor de coronacrisis. Alleen de eerste 2 weken merkte ik het in mijn agenda, omdat alle afspraken werden geannuleerd. Nu merk je dat mensen weer iets makkelijker naar buiten gaan en ze weer graag willen verkopen en kopen. De rentestand is erg laag dus dat is ook voordelig”.

Merk je dat mensen terughoudend zijn om woningen te bezichtigen?
“Aan het begin van de coronacrisis liepen de bezichtigingen terug, maar afgelopen maand is er een inhaalslag gemaakt. Ik merk wel dat er voornamelijk serieuze kandidaten woningen bezichtigen, maar toch gaan mensen weer wat makkelijker naar buiten en zijn er dus ook weer meer bezichtigers die vrijblijvend een woning willen bezichtigen”.

Hoe zien de fysieke bezichtigingen er nu uit tijdens de coronacrisis?
“Bij fysieke bezichtigingen houden we ons natuurlijk aan de richtlijnen van het RIVM. Er mogen dus maximaal 2 personen een woning bezichtigen, maar als bezichtigers een aankoopmakelaar hebben, mag deze natuurlijk mee. Dit betekent wel dat je met te veel mensen in de woning bent dus dan doet de aankoopmakelaar de rondleiding met de bezichtigers. Ook houd ik natuurlijk 1,5 meter afstand en schud ik geen handen bij de begroeting. Daarnaast plannen we fysieke bezichtigingen nu anders. Eerder hadden we vaak bezichtigingen van een kwartier, maar nu krijgt iedereen een half uur of drie kwartier voor een bezichtiging. Zo overlap je elkaar niet. Er zijn dus wat dingen veranderd, maar de bezichtigingen zien er in de basis exact hetzelfde uit als voor de coronacrisis”.

Hoe houd je rekening met de RIVM-richtlijnen met afspraken?
“Wat fijn is, is dat heel veel dingen digitaal kunnen. Als we een gesprek hebben gehad met de klant, kunnen we de opdracht daarna digitaal laten tekenen. Ook koopaktes kunnen digitaal ondertekend worden. Voor afspraken hebben klanten de mogelijkheid om te kiezen of ze een fysieke of digitale afspraak willen. De meeste bezichtigingen vinden fysiek plaats, maar soms ook digitaal. Woonadviesgesprekken vinden voornamelijk bij ons op kantoor plaats, maar als de klant het gesprek liever via beeldverbinding voert, is dat uiteraard ook goed. Bij een fysiek woonadviesgesprek zit ik aan de ene kant van de tafel en de klant zit op ruime afstand aan de andere kant van de tafel. Zo gaat het eigenlijk heel erg goed. Gratis waardebepalingen vinden op dit moment vooral plaats bij de klant thuis, maar dit kan ook via WhatsApp of beeldverbinding. Klanten hebben hierin dus zelf de keuze. Als een afspraak fysiek plaatsvindt, dan houden we natuurlijk voldoende afstand en schudden we geen handen”.

Hoe is het om afspraken via een beeldverbinding te doen?
“Dat gaat wel goed, maar ik merk wel dat de meeste klanten bij een gratis waardebepaling een voorkeur hebben voor een fysieke afspraak. Mensen willen vaak toch graag persoonlijk kennis maken. Ze moeten je vertrouwen, want ze geven tenslotte hun grootste bezit uit handen als ze hun woning gaan verkopen. Maar de keuze voor een fysieke of digitale afspraak is dus echt aan de klant”.

Heeft de coronacrisis ook nog andere veranderingen teweeggebracht? 
“De huizenmarkt is nog meer oververhit dan voor de coronacrisis. De biedingen die worden gedaan, zijn nog hoger en vooral in het segment tot €300.000. Er wordt flink overboden en soms kunnen we geen bezichtigingen meer plannen, omdat alles al is volgeboekt. Een andere grote verandering is dat meer digitaal wordt gedaan. Sommige afspraken met klanten en vergaderingen met collega’s worden via beeldbellen gedaan, wat iedereen reizen en dus tijd scheelt. Ook worden koopaktes nu bijvoorbeeld digitaal getekend”.

Vond je dit artikel nuttig?